Spetakkel
av Jon Erik Myre
Egenproduksjon: Kanon Produksjon
Samarbeid: Kilden Kultur
Varighet: 90 minutter
Urpremiere: 7. juni, 2024
I SPETAKKEL står skjebnen til det lokale teateret på spill. I håp om å redde sin kjære arbeidsplass, har produsenten Henriette, en travel og optimistisk sjel, hyret den anerkjente regissøren David i håp om å trekke publikum tilbake til teateret, uvitende om innholdet i den kommende produksjonen. Troen på at teateret vil blomstre med den kjente kunstneren ved roret er stor, men utfordringene blir tydelige når regissørens visjon viser seg å være uklar, spesielt med sesonglanseringen bare timer unna. Kåre, en av husets teknikere, blir en usannsynlig helt og en nødvendig nøkkelperson i regissørens kreative kaos. Hans innsikt i både teateret og «folk flest», i tillegg til hans praktiske ferdigheter, blir avgjørende for å realisere visjonen, selv om han ikke helt forstår hva den innebærer. I kjølvannet av kaoset, der kunstneriske ambisjoner kolliderer med virkeligheten, må disse tre karakterene finne en måte å balansere sine ulikheter for å sammen redde teaterets fremtid.
SPETAKKEL er et satirisk skråblikk, både på teater- og kulturbransjen, på publikum og «folk flest», og på samfunnet vi lever i. Et samfunn i stadig endring hvor folks prioriteringer og verdier til enhver tid er oppe til vurdering. Behøver vi for eksempel de levende kulturopplevelsene? Og hvilken nytte gjør egentlig disse kunstnerne?
Historien er myntet på alle de som liker levende kulturopplevelser, og er en kommentar på både teateret, kunstnerne, publikum og samfunnet for øvrig. Vi opplever tidvis stor dissonans i teatrenes programmering og publikums ønsker og etterspørsel. «Stor kunst» blir et vagt begrep, med et åpenbart subjektivt utgangspunkt, og denne diskusjonen blir tatt opp i forestillingen. Når og emosjonelt påkoblet kunst, servert på en tilgjengelig måte, kan i visse kunstnermiljøer anses for å være for banalt og enkelt, å kreve for lite av sitt publikum, og i «rett innpakning» også som kommersielt. Til gjengjeld må man kunne anerkjenne at godt salg først og fremst betyr at en nerve er truffet, og at innholdet byr på noe appellerende for publikum. Ønsket er å komme nærmere publikum, og møte dem i dialogen rundt hva produsenter og leverandører av scenekunst gjør og tenke «feil». For når alt kommer til alt er det jo publikum vi lager kunsten for. Forestillingen bruke humor, både for selvkritikk og for å viske ut de barrierene som for visse utilgjengeliggjør kunsten og teateret som både form og arena.